Top posts

Featured Posts

Umno's incitement of racial and religious hatred is condemned

                    Activist Daniel John Jambun 
                          Lawyer Robert Pei


JOINT PRESS STATEMENT 
24th March 2024

NGOs CONDEMN UMNO INCITEMENT OF RACE RELIGION HATE OVER THE SO-CALLED “ALLAH SOCKS” INCIDENT AS SEDITIOUS AND ANTI-NATIONAL

Sabah Sarawak NGOs Borneo's Plight in Malaysia Foundation (BoPiMaFo) and Sabah Sarawak Rights Australia New Zealand (SSRANZ) an international NGO based in Australia, have jointly issued a statement expressing revulsion and strongly condemning the UMNO party’s support of its members inciting race and religion hate over the so-called “Allah Socks”.

The 2 NGO Presidents, Daniel John Jambun (BoPiMaFo) and Robert Pei (SSRANZ) pointed out that the UMNO party in politicising and escalating the so-called “Allah socks” issue has created a very tense and dangerous situation in Malaya. Instead of exercising moderation, UMNO leaders instructed its members to continue with their extremist race religion hate campaign on the issue which amounts to seditious and anti-national acts under Malaysian law, not just undermining the Madani Government but destabilising national harmony and security. 

They also expressed disappointment that the Police had not acted impartially by their call to prosecute the owners of the KK Supermarket business when they had not established that the owners had committed any offence under the law, and their failure to take action against the UMNO members inciting race hate.

From the published facts gathered by the police, the 14 sets of socks among 12,000 socks seem to indicate a lack of any intention to cause offence to Muslims and raises questions as to how the offending socks got into the system. The NGOs urged that more investigations should be made on their origins and how and why they were so easily discovered among 12,000 socks before any action be taken. On its face, the facts indicate that someone had a motive to sabotage and create more overreaction and anger among Muslims following the “bak kut teh” incident.

It is obvious to all that UMNO has jumped on the opportunity to exploit yet another “Allah” issue to shore up its sagging support. If this was its intention, it has failed badly judging by the negative public response. The NGO leaders said even the PAS Party is being calm and wise by not saying anything. This starkly exposes UMNO’s anti-national character.

One might ask if UMNO is not just trying to destroy the meaning of the Madani Government of which UMNO is a partner but also the unity of all races in Malaysia?

They observed that “Sadly, the Madani government has chosen to remain largely silent and UMNO may think this is a carte blanch to boost up its waning popularity”. 

They expressed their deep concerns that if UMNO should be allowed to continue with its anti-national campaign, it would drag Malaya into another May 13 horror massacre of innocent non-bumiputras. If it is doing this just to maintain its power then it must be seen as an entirely anti-national party which does care about the people’s lives and security but acts recklessly to destroy this for its own selfish political objectives. It is therefore jeopardising the harmony and foundation of the entire federation. The Party should be banned. 

Instead of hyperventilating on socks, UMNO should be more appalled by the high poverty rates in Sabah Sarawak and Kelantan and in Malaysia in general! Poverty was sustained by UMNO 60 years of corruption and pillaging of the 3 oil states!

They also ask why has the National Unity ministry not acted quickly to de-escalate the rising tension which threatens interracial and inter-religious relations in Malaysia. Should not this case be dealt with under the Sedition Act 1960 and national security laws?

They urged all Malayans to act with wisdom and restrain and avoid a civil war in Malaya. In conclusion, they said Borneo nationalists are watching the negative side of federation in Malaysia and have long considered exit like Singapore for the same reasons, as they did not sign MA63 (if valid) to be drawn into daily overblown race-religion nonsensical issues instead of developing and advancing their poverty-stricken states. 

Signed by 
Daniel John Jambun (President BoPiMaFo) 
and Robert Pei (President SSRANZ)
24 March 2024

Endorsed by: 
Voon Lee Shan, President Parti Bumi Kenyalang Sarawak




Edisi Bahasa Malaysia :

NGO MENGUTUK PEMBANGKITAN PERKAUMAN OLEH UMNO BERKENAAN INSIDEN "STOKIN ALLAH" 

Badan Bukan Kerajaan (NGO) Sabah Sarawak, Yayasan Penderitaan Borneo di Malaysia (BoPiMaFo) dan Sabah Sarawak Hak Australia New Zealand (SSRANZ), sebuah NGO antarabangsa berpangkalan di Australia, telah bersama-sama mengeluarkan kenyataan menyatakan rasa jijik dan mengutuk dengan keras sokongan parti UMNO terhadap ahlinya yang menghasut perkauman dan kebencian agama berkenaan insiden "stokin Allah".

Presiden kedua-dua NGO, Daniel John Jambun (BoPiMaFo) dan Robert Pei (SSRANZ) menegaskan bahawa parti UMNO dalam mempolitikkan dan memperhebatkan isu "stokin Allah" telah mencipta satu situasi yang sangat tegang dan berbahaya di Tanah Melayu. Sebaliknya, daripada menggunakan keterkawalan, pemimpin-pemimpin UMNO mengarahkan ahlinya untuk terus dengan kempen kebencian perkauman dan agama ekstrem mereka berkenaan isu tersebut yang merupakan tindakan sedisius dan anti-nasional di bawah undang-undang Malaysia, bukan sahaja merosakkan Kerajaan Madani tetapi menggugat harmoni dan keselamatan negara.

Mereka juga menyatakan kekecewaan bahawa Polis tidak bertindak secara berkecuali dengan panggilan mereka untuk mendakwa pemilik perniagaan KK Supermarket sedangkan mereka tidak membuktikan bahawa pemilik telah melakukan sebarang kesalahan di bawah undang-undang, dan kegagalan mereka untuk mengambil tindakan terhadap ahli-ahli UMNO yang menghasut kebencian perkauman.

Berdasarkan fakta-fakta yang diterbitkan yang dikumpulkan oleh polis, 14 set stokin di antara 12,000 stokin nampaknya menunjukkan kurangnya niat untuk menyakitkan hati umat Islam dan menimbulkan persoalan tentang bagaimana stokin yang memberi kesan tersebut masuk ke dalam sistem. NGO mendesak agar penyiasatan lebih lanjut dijalankan mengenai asal-usul mereka dan bagaimana serta mengapa mereka dengan mudah ditemui di kalangan 12,000 stokin sebelum sebarang tindakan diambil. Pada pandangan pertama, fakta-fakta menunjukkan bahawa seseorang mempunyai motif untuk menjejaskan dan mencipta reaksi berlebihan dan kemarahan lagi di kalangan umat Islam selepas insiden "bak kut teh".

Adalah jelas kepada semua bahawa UMNO telah melompat pada peluang untuk mengeksploitasi lagi isu "Allah" untuk mengukuhkan sokongan yang merosot. Jika ini adalah niatnya, ia gagal dengan sangat mengingati respons negatif orang ramai. Pemimpin-pemimpin NGO berkata bahkan Parti PAS juga bersikap tenang dan bijak dengan tidak mengatakan apa-apa. Ini dengan tegas mendedahkan watak anti-nasional UMNO.

Seseorang mungkin bertanya jika UMNO tidak hanya cuba menghancurkan makna Kerajaan Madani yang UMNO adalah rakan kongsi, tetapi juga perpaduan semua kaum di Malaysia?

Mereka mencatatkan bahawa "Dengan sedih, kerajaan Madani telah memilih untuk kekal berdiam diri dan UMNO mungkin menganggap ini sebagai tindakan yang diberikan kebebasan penuh untuk meningkatkan populariti yang merosotnya".

Mereka menyatakan kebimbangan mendalam mereka bahawa jika UMNO dibenarkan untuk terus dengan kempen anti-nasionalnya, ia akan menarik Tanah Melayu ke dalam pembunuhan besar-besaran yang mengerikan pada 13 Mei terhadap orang bukan bumiputera yang tidak berdosa. Jika ini dilakukannya hanya untuk mengekalkan kuasanya maka ia harus dilihat sebagai parti yang sepenuhnya anti-nasional yang tidak peduli tentang nyawa dan keselamatan rakyat tetapi bertindak secara melulu untuk menghancurkan ini demi objektif politiknya yang rakus. Oleh itu, ia mengancam harmoni dan asas keseluruhan persekutuan. Parti itu harus dilarang.

Sebaliknya daripada terlalu mengecam stokin, UMNO seharusnya lebih terperanjat dengan kadar kemiskinan yang tinggi di Sabah Sarawak dan Kelantan dan di Malaysia secara amnya! Kemiskinan itu disokong oleh UMNO 60 tahun korupsi dan penjarahan negeri-negeri minyak yang tiga!

Mereka juga bertanya mengapa Kementerian Perpaduan Kebangsaan tidak bertindak dengan cepat untuk menurunkan ketegangan yang meningkat yang mengancam hubungan antara kaum dan antara agama di Malaysia. Bukankah kes ini sepatutnya ditangani di bawah Akta Hasutan 1960 dan undang-undang keselamatan nasional?

Mereka menyeru semua rakyat Malaysia untuk bertindak dengan bijak dan menahan diri serta mengelakkan peperangan saudara di Tanah Melayu. Sebagai kesimpulan, mereka berkata bahawa nasionalis Borneo sedang memerhatikan sisi negatif persekutuan di Malaysia dan telah lama mempertimbangkan untuk keluar seperti Singapura atas alasan yang sama, kerana mereka tidak menandatangani MA63 (jika sah) untuk terjerumus ke dalam isu-isu perkauman-agama yang berlebihan setiap hari bukannya membangunkan dan memajukan negeri-negeri mereka yang miskin.

Ditandatangani oleh
Daniel John Jambun (Presiden BoPiMaFo) dan Robert Pei (Presiden SSRANZ)
24 Mac 2024

Disokong oleh:
Voon Lee Shan, Presiden Parti Bumi Kenyalang Sarawak

No comments:

Post a Comment

Search This Blog