Top posts

Featured Posts

USLA supports call for return of English medium schools


TUARAN: The United Sabah Lotud Association (USLA) full-heartedly supports the call made by former minister in the Prime Minister’s Department, Datuk Rahman Dahlan, for the return of English medium schools.

USLA's president, Datuk Raymond Tombung, in a statement said it’s high time the long-standing issue is seriously addressed by the state and federal governments in view of the substantial decline in English mastery among Malaysians since the abandonment of the medium in schools in the 1970s.

“Poor English mastery is even reflected embarrassingly among political leaders, giving Malaysia a poor image at the international level,” Raymond said. “Hence, this situation should have long awakened the federal government into taking drastic action to reverse the trend.”

Raymond, who is also an Advisor to StarSabah, is also worried for the Gen-Ys of the natives who are now realising the critical importance of the English language and struggling to master it but having no proper avenue to hone their English-speaking skill.

“Because of this lack of proper learning source they are now speaking in broken English with cringy topsy-turvy grammar, losing out to non-natives in the job market and unable to continue their tertiary education abroad,” he pointed out. “Only those whose parents can afford to send their children to private schools are able to proceed to go to universities abroad.”

“I would urge all native NGOs to wake up to this need and fight loudly for the return of English medium schools for the sake of out Gen-Ys. We need to veer off from the current obsessive focus on cultural activities and look forward into the future with academic, intellectual and socioeconomic development. There is a need for balance between cultural preservation and education in the new age which is fast being dominated by new technologies such as artificial intelligence.

“We need to fully recognise that English as the world’s lingua franca is the vehicle to socioeconomic progress to move the natives upward to the level of being world citizens and leaders,” he said. “What we need now is a high-powered collective pressure from the native NGOs to call for the state and federal governments for the return of English medium schools. Such a change would benefit us meaningfully in the long run and would hopefully turn Sabah into a respected English-speaking state.

“Let us in one voice turn this legitimate desire into a strong and consistent political demand from our leaders,” he said.


*USLA sokong seruan Dahlan untuk kembalikan medium Inggeris.*
TUARAN: Persatuan Lotud Sabah Bersatu (USLA) memberikan sokongan penuh gesaan menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Rahman Dahlan agar dikembalikan sekolah medium bahasa Inggeris.
Presiden USLA, Datuk Raymond Tombung, dalam satu kenyataan berkata sudah sampai masanya isu lama ini diambil perhatian serius oleh kerajaan negeri dan persekutuan memandangkan penurunan ketara dalam penguasaan bahasa Inggeris di kalangan rakyat Malaysia sejak pengabaian penggunaan bahasa ini di sekolah-sekolah sejak tahun 1970-an.
"Kurangnya penguasaan bahasa Inggeris turut tercermin secara memalukan di kalangan pemimpin politik, yang memberi imej buruk kepada Malaysia di peringkat antarabangsa," kata Raymond. "Oleh itu, keadaan ini sepatutnya sudah lama menjadi kebimbangan kerajaan persekutuan untuk mengambil tindakan drastik untuk menebalikkan trend ini."
Raymond, yang juga seorang Penasihat kepada StarSabah, merasa bimbang mengenai keadaan generasi muda pribumi yang kini sedar akan kepentingan kritikal bahasa Inggeris tetapi menghadapi kesukaran untuk menguasainya kerana tidak ada sumber pembelajaran yang betul untuk meningkatkan kemahiran mereka bertutur dalam bahasa Inggeris.
"Kerana kekurangan sumber pembelajaran yang betul, mereka kini bertutur dalam bahasa Inggeris yang tidak sempunra dengan nahu yang menyedihkan. Maka mereka ketinggalan dalam pasaran kerja berbanding mereka yang bukanpribumi dan tidak mampu untuk meneruskan pendidikan tinggi di luar negara," katanya. "Hanya mereka yang ibubapa mereka mampu menghantar mereka ke sekolah swasta dpat melanjutkan pengajian ke universiti di luar negara."
"Saya menggesa semua NGO asal agar bangkit keada keperluan ini dan berjuang dengan lantang untuk pengembalian sekolah bermedium bahasa Inggeris demi kepentingan generasi muda pribumi. Kita perlu berpaling daripada terlalu fokus kepada aktiviti kebudayaan dan melihat ke hadapan ke arah pembangunan akademik, intelektual, dan sosioekonomi. Kita perlu memperseimbangkan usaha antara pemuliharaan budaya dan pendidikan dalam zaman baru yang semakin dikuasai oleh sains dan teknologi lebih-lebih dengan timbulnya kecerdasan buatan atau artificial intelligence (AI).
"Kita perlu mengakui sepenuhnya bahawa bahasa Inggeris sebagai lingua franka dunia adalah kenderaan kepada kemajuan sosioekonomi untuk memajukan pribumi ke tahap menjadi warga dan pemimpin dunia," katanya. "Apa yang kita perlukan sekarang adalah tekanan kolektif yang berkesan dari para NGO pribumi untuk meminta kerajaan negeri dan persekutuan agar segera dikembalikan sekolah medium bahasa Inggeris. Perubahan seperti ini akan memberi faedah yang bermakna jangka panjang dan diharapkan akan mengubah Sabah menjadi sebuah negeri bertutur bahasa Inggeris yang dihormati.
"Marilah kita bersuara bersama-sama demi mengubah impian yang cukup berasas ini menjadi tuntutan politik yang kukuh dan konsisten kepada para pemimpin kita," katanya.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog