Top posts

Featured Posts

Al-Quran Bukan Perlembagaan Malaysia ... Kedaulatan Undang-Undanglah Asas Perlembagaan Malaysia

KENYATAAN MEDIA BERSAMA

Tarikh: 7 April 2024


Merujuk kepada kenyataan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, mengenai kritikan terhadap pindaan 355, organisasi bukan kerajaan (NGO) mengeluarkan kenyataan bersama seperti berikut:

- Ahli-ahli Parlimen yang bersumpah setia kepada Perlembagaan, jika melanggar sumpah tersebut, Speaker harus menangguhkan atau membuang mereka dari jawatan. Speaker mempunyai kuasa budi bicara yang bebas. Menurut Perkara 63, mahkamah tidak akan campur tangan dalam prosedur Parlimen.

- Orang Islam bebas untuk beriman atau tidak, selagi mereka tidak melanggar peruntukan Perlembagaan, Parlimen, dan mahkamah.

- Institusi seperti Perlembagaan, Parlimen, dan mahkamah, berdasarkan konsep pembahagian kuasa British, mengecualikan undang-undang agama (contohnya, tidak boleh melibatkan teologi).

- Pindaan 355 adalah usaha tersembunyi untuk mengislamkan. Ia cuba memaksakan hukum Islam yang diinterpretasikan oleh orang Melayu kepada seluruh Malaysia. Ini melanggar Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) atau perjanjian antarabangsa yang ditandatangani antara Malaya, Singapura (yang merdeka pada tahun 1965), Sabah, Sarawak, dan Britain.

- Pindaan 354 telah membatalkan kebebasan beragama dan hak asasi lain yang diberikan oleh "MA63" (keselamatan tanah air (perubahan sempadan sebelum MA63), pembahagian kerusi, hak tanah, sumber dan kawalan kewangan).

- Seperti yang dijelaskan oleh Ketua Hakim Negara Tun Maimun Tuan Mat ketika menghapuskan 16 Perintah Hudud di Kelantan, Mahkamah Syariah Malaysia tidak berdasarkan kepada Allah SWT.

- Undang-undang jenayah Malaysia di bawah kuasa Persekutuan.

- Undang-undang Islam (kecuali undang-undang jenayah) dilaksanakan berdasarkan kuasa yang diberikan oleh Perlembagaan kepada Raja-raja Melayu.

- Islam yang berasaskan konsep dosa bukanlah undang-undang.

- Undang-undang Islam yang diterima secara sukarela oleh individu juga bukanlah undang-undang. Memaksakan undang-undang Islam kepada sesiapa pun adalah melanggar Perlembagaan.

- Dari segi jurisprudensi, Allah bukanlah sumber undang-undang. Undang-undang harus mempunyai sumber untuk mempunyai bidang kuasa, kewibawaan, dan kuasa.

- Undang-undang sentiasa ada, dan ia berasaskan akal, nilai-nilai universal, dan prinsip keadilan semula jadi.

- Orang Islam mendakwa campur tangan bukan Islam.

- Orang bukan Islam berkata "jangan melanggar Perlembagaan".

- Islam, undang-undang Islam, dan peristiwa 7 Oktober semuanya merupakan pelanggaran terhadap kedaulatan undang-undang (iaitu asas Perlembagaan). Islam dan undang-undang Islam tidak menerima kedaulatan undang-undang.

- Islam hanya melihat teks undang-undang itu sendiri sebagai undang-undang dan/atau kedaulatan undang-undang. Semua ini bukanlah undang-undang.

- Kedaulatan undang-undang membenarkan negara untuk mempertahankan diri. Semua ancaman keselamatan akan dihapuskan. Legitimiti negara, kedaulatan, dan integriti wilayah semuanya terancam.

- Tumpuan harus diberikan kepada penyelesaian yang berdasarkan kedaulatan undang-undang.

- Memaksakan penafsiran undang-undang Islam kepada bukan Islam melanggar terma Perjanjian Malaysia 1963 (MA63). Perjanjian itu menjamin konsep Malaysia yang sekular dan berbilang budaya, yang diiktiraf oleh Perlembagaan Persekutuan.

- Penubuhan Malaysia berasaskan prinsip ia akan menjadi sebuah negara sekular. Sekarang, Pindaan 355 yang berkuatkuasa sedang cuba meminda perjanjian antarabangsa yang menggabungkan empat negara iaitu Tanah Melayu, Singapura (yang telah keluar dan merdeka pada tahun 1965), Borneo Utara dan Sarawak. Ini akan merosakkan konsep MA63 dan Malaysia sekular.

- Rakyat Sabah dan Sarawak telah menyatakan sejak hari pertama Malaysia diusulkan bahawa mereka tidak mahu sebuah negara Islam. Jika Melayu mahu sebuah negara Islam, maka Malaysia tidak akan wujud lagi, dan Sabah dan Sarawak akan bebas untuk mengakhiri hubungan persekutuan mereka dengan Tanah Melayu.

- Dalam keadaan sedemikian, orang Melayu boleh memiliki negara Islam mereka, dan Sabah dan Sarawak boleh memiliki negara sekular merdeka mereka sendiri. Lautan telah memisahkan kita, jadi ini hanya akan memutuskan hubungan politik dengan Tanah Melayu.

Terima kasih.

Tandatangan:

Daniel John Jambun, Presiden, Borneo's Plight in Malaysia Foundation (BoPiMaFo)

Jovilis Majami, Presiden, Persatuan Pembangunan Sosial Komuniti Sabah (BANGUN)

Ricky Ganang 
Penasihat Forum Adat Masyarakat Dataran Tinggi Borneo (FORMADAT)

Disahkan oleh;
Voon Lee Shan, Presiden, Parti Bumi Kenyalang (PBK)

Robert Pei, Presiden, Sabah Sarawak Rights Australia New (SSRANZ)

No comments:

Post a Comment

Search This Blog