Top posts

Featured Posts

Praya Kecil Jepak, Sarawak: PBB, GPS suka hina parti kecil, kata PBK


Voon Lee Shan, 22-10-2023
 SEMASA penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil Jepak di Dewan Suarah Bintulu beberapa pemimpin PBB dan GPS melemparkan penghinaan dengan menggelar Parti Bumi Kenyalang (PBK) sebagai parti nyamuk dan menggesa PBK menarik diri daripada bertanding kerana ia membuang wang dan masa untuk bertanding.

 Amat menyedihkan apabila parti kita dihina sebegitu oleh Premier Abang Johari Tun Openg juga.  Dia sepatutnya bersimpati dengan parti politik kecil seperti kita dan berjuang dalam pilihan raya di atas padang.  Pameran tenaga kerja dan sumber kewangan mereka dalam menggerakkan ahli parti mereka dan penyokong beberapa ribu orang ke pusat penamaan calon adalah mengagumkan.  Kita hanya ada segelintir orang sahaja untuk menceriakan calon kita, Stevenson Anak Joseph Sumbang di pusat penamaan calon semalam.

  Penghinaan terbuka oleh Premier dalam satu video menjejaskan maruah rakyat Sarawak kerana berkuasa ini tidak sepatutnya datang daripada pemimpin seperti beliau.  Gesaan Timbalan Premier Datuk Abdillah Yusuf menyeru parti-parti kecil berundur daripada pilihan raya adalah menunjukkan keangkuhan.  Begitu juga, ia menunjukkan keangkuhan Timbalan Premier Datuk Awang Tengah apabila mempersoalkan parti politik kecil seperti PBK yang bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Jepak ini.

 Penghinaan itu bukan sahaja terhadap parti, tetapi, juga terhadap pemimpin parti kita, ahli dan rakyat Sarawak.  Pertunjukan keangkuhan mereka adalah perniagaan mereka tetapi penghinaan itu mencucuk maruah dan maruah kita rakyat biasa Sarawak, yang mencari demokrasi, keadilan dan kemerdekaan yang lebih baik daripada persekutuan Malaysia.

 Saya menggesa ahli parti dan penyokong serta rakan rakyat Sarawak, supaya bertenang dan tidak mengambil iktibar terhadap penghinaan terhadap kami.  Kita perlu tahu agama kita tidak mengajar kita menghina atau memandang rendah kepada orang yang lemah dan tertindas.  Agama kita mengajar kita untuk mengambil berat dan bersimpati kepada orang, walaupun kepada musuh kita.

  Walaupun PBB dan GPS pada masa ini kuat tetapi kita tidak harus menolak kemustahilan PBB dan GPS tidak akan jatuh satu hari nanti.  Malah Empayar Rom boleh runtuh.

 Pada abad kedua puluh, kita melihat.  kejatuhan empayar besar - mandarin China, Jerman Turki Uthmaniyyah, Kesatuan Soviet dan Empayar British.  Tolong jangan sombong.

 PBK adalah parti politik yang sah dan kita mempunyai hak undang-undang untuk melawan pilihan raya dan memenangi kerusi dan membentuk kerajaan serta membawa Sarawak keluar daripada penjajahan Tanah Melayu.

 Kami tahu, sebagai parti yang kecil dan baharu, kami memerlukan masa untuk berkembang dan memenangi kerusi.  Saya berharap pengundi di Jepak memahami pendirian kami dan saya merayu pengundi di Jepak supaya tidak membiarkan kami kalah teruk dalam Pilihan Raya Kecil.

 Maklumlah, PBK mempunyai misi untuk membebaskan Sarawak dan merdeka daripada penjajahan dan imperialisme Tanah Melayu.  GPS
 tidak pernah menyokong langkah PBK untuk membebaskan Sarawak dan merdeka daripada MALAYSIA dan sebenarnya, kerajaan Sarawak, yang kini berada di bawah GPS, menentang Saman Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) kami baru-baru ini yang mahu mengisytiharkan MA63 terbatal dan tidak sah.  Jika mahkamah tinggi boleh mengisytiharkan MA63 sebagai batal dan tidak sah, ini bermakna, MALAYSIA perlu berpecah atau Sarawak boleh meninggalkan Malaysia.

  Malaya mengambil Sarawak, Sabah dan Singapura di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dari United Kingdom untuk membesarkan wilayahnya pada 16 September 1963. Malaya kemudiannya menamakan dirinya sebagai Malaysia.  Notis pertukaran nama dari malaya kepada Malaysia dilakukan melalui surat yang dialamatkan kepada Sekretariat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu oleh Dato Ong Yoke Lin dari Malaya.


 Voon Lee Shan ialah Presiden Parti Bumi Kenyalang

No comments:

Post a Comment

Search This Blog