Top posts

Featured Posts

Mental health scare at Labuan mission school?

Daniel John Jambun, 27-10-2023
The Education Ministry should refer some teachers from Malaya and local students, reportedly experiencing mental health scare at Labuan's sole mission school, for evaluation at the nearest medical centre. 

The medical evaluation will confirm, based on science, that the crucifixes placed at the mission school has no connection with the mental health scare experienced by some teachers and students. Apparently, those affected saw demons and wandering spirits and dancing lights.

The victims must have been suffering from depression, i.e. persistent feelings of sadness, before reaching the mental health scare stage. 

Demons, which drive delusions, are signs of forms of mental illness induced by stress unleashed by the immune system. Stress causes chemical imbalances in the brain. There's medication which can restore the brain chemistry in as little as three days. The healing process in serious cases take much longer and may include being institutionalised.

It's the court that can order institutionalisation, based on subject matter expert opinion, at the nearest mental hospital.

Mental health isn't medical issue but legal term.

The court will consider whether the mentally ill poses danger for the public. In that case, institutionalisation of those affected keeps the public from harm. It also prevents self-harm, including suicide, and stabbing incidents.

There have been reports in the media, not so long ago, that the Education Ministry discovered that one in seven teachers in Malaysia suffered from some form of mental illness. We no longer hear about these teachers in the media. The Education Ministry should clear the air.

If true, these teachers should be relieved of teaching duties and assigned light duties, enrolled at day care centre, and placed under medical supervision.

Let's hope that the Education Ministry isn't dumping mentally ill teachers on Sabah, Labuan and Sarawak.

Again, it's unfortunate that incidents of mental health scare at the mission school has been linked with the crucifix placed in classrooms and at various spots in the school.

For those unfamiliar, the cross is just what it states and carries no body, while the crucifix carries the body of Jesus Christ, the Messiah for two billion people worldwide. 

For what it's worth, there's no work in nothingness on the other side.

It's true that those who watch many exorcism or ghost movies see the crucifix playing the main role in chasing out evil spirits.

All this remains the stuff of fiction found only in movies. In real life, the crucifix remains in the mind of the faithful, or worn on a chain around the neck, but as a cross.

It's not the done thing that the senior teacher who was against the crucifixes being taken down, apparently temporarily, has been transferred on 24 hours notice.

The senior teacher has become victim of circumstances. She should be recalled, having spent most of her teaching life at the school.


Daniel John Jambun is President of
Borneo's Plight in Malaysia Foundation (BoPiMaFo)

Mobile Contact: 0108786993



Versi Bahasa Malaysia

KENYATAAN MEDIA
27 OKTOBER 2023

Ketakutan terhadap kesihatan mental di sekolah misi Labuan...

Kementerian Pendidikan sepatutnya merujuk guru dan pelajar yang mengalami ketakutan kesihatan mental untuk dinilai di pusat perubatan terdekat!

Kementerian Pendidikan sepatutnya merujuk beberapa guru dari Malaya dan pelajar tempatan yang dilaporkan mengalami ketakutan kesihatan mental di sekolah misi tunggal Labuan untuk dinilai di pusat perubatan terdekat.

Penilaian perubatan akan mengesahkan, berdasarkan sains, bahawa salib yang diletakkan di sekolah misi tidak ada kaitan dengan ketakutan kesihatan mental yang dialami oleh beberapa guru dan pelajar. Nampaknya, individu yang terjejas melihat makhluk halus, roh-roh yang berkeliaran, dan cahaya yang bergerak.

Mangsa-mangsa ini mungkin telah mengalami kemurungan, iaitu perasaan sedih yang berterusan, sebelum mencapai peringkat ketakutan kesihatan mental. 

Makhluk halus, yang menghasilkan khayalan, adalah tanda-tanda penyakit mental yang dipicu oleh tekanan yang dilepaskan oleh sistem imun. Tekanan menyebabkan ketidakseimbangan kimia dalam otak. Terdapat ubat yang boleh mengembalikan kimia otak dalam masa tiga hari sahaja. Proses pemulihan dalam kes yang serius memerlukan masa yang lebih lama dan mungkin melibatkan penempatan di institusi.

Ianya adalah mahkamah yang boleh memerintahkan penempatan di institusi, berdasarkan pendapat pakar yang berkaitan, di hospital mental terdekat.

Kesihatan mental bukanlah isu perubatan tetapi istilah undang-undang.

Mahkamah akan menimbang sama ada individu yang mengalami gangguan mental membahayakan orang awam. Dalam kes itu, penempatan di institusi individu yang terjejas dapat melindungi orang awam dari bahaya. Ianya juga dapat mencegah penganiayaan diri sendiri, termasuk percubaan bunuh diri dan insiden penikaman.

Terdapat laporan dalam media, tidak begitu lama dulu, bahawa Kementerian Pendidikan mendapati satu daripada tujuh guru di Malaysia mengalami beberapa jenis penyakit mental. Kami tidak lagi mendengar mengenai guru-guru ini di media. Kementerian Pendidikan sepatutnya menerangkan perkara ini.

Jika benar, guru-guru ini patut digantung tugas mengajar dan diberikan tugas ringan, ditempatkan di pusat jagaan siang, dan diletakkan di bawah pengawasan perubatan.

Harap-harap Kementerian Pendidikan tidak memindahkan guru-guru yang mengalami masalah kesihatan mental ke Sabah, Labuan, dan Sarawak.

Sekali lagi, memanglah tidak beruntung bahawa insiden ketakutan kesihatan mental di sekolah misi dikaitkan dengan salib yang diletakkan di bilik darjah dan pelbagai tempat di sekolah.

Untuk mereka yang tidak tahu, salib hanyalah seperti yang dinyatakan dan tidak membawa tubuh, manakala salib yang memiliki gambaran tubuh Yesus Kristus, Mesias bagi dua bilion orang di seluruh dunia.

Walau bagaimanapun, pada hakikatnya, dalam kehidupan sebenar, salib kekal di minda orang yang beriman, atau dipakai sebagai rantai di sekitar leher, tetapi hanya sebagai salib.

Adalah kurang sesuai bahawa guru kanan yang menentang pengambilan salib turun, nampaknya buat sementara waktu, telah dipindahkan dalam tempoh 24 jam.

Guru kanan itu telah menjadi mangsa keadaan. Beliau patut dipanggil semula, setelah meluangkan masa yang panjang sebagai pendidik di sekolah tersebut.

Daniel John Jambun

Presiden
Yayasan Penderitaan Borneo di Malaysia (BoPiMaFo)
Kota Kinabalu

Hubungi Mudah Alih: 0108786993

No comments:

Post a Comment

Search This Blog