Top posts

Featured Posts

Peguam terkemuka Sarawak usul pinda Perlembagaan Persekutuan untuk betulkan kuasa Peguam Negara

                             Voon Lee Shan

KENYATAAN AKHBAR
Oleh Voon Lee Shan, 22-8-2023


CADANGAN PINDAAN PERKARA 145(3) Perlembagaan Persekutuan


 Pada masa ini, Peguam Negara, yang juga pendakwa raya, diberi kuasa oleh Perkara 145(3) perlembagaan persekutuan untuk memulakan prosiding jenayah boleh di bawah Perkara yang sama ini, bersama-sama dengan seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah, menghentikan atau menarik balik mana-mana prosiding jenayah yang  berada di hadapan mahkamah.


 Jika tiada kes prima facie, mengapa perlu memulakan prosiding jenayah?


 Untuk meminta pemberhentian prosiding jenayah dengan cara ini oleh pendakwa raya, adalah satu pembaziran dana awam, dan mahkamah dilihat sebagai sarkas oleh orang ramai.  Seperti sekarang, Peguam Negara sebagai pendakwa raya lebih berkuasa daripada mahkamah.  Pemberhentian prosiding jenayah adalah prerogatif badan kehakiman, bukan hak pendakwa.  Apabila mahkamah memutuskan bahawa pertuduhan jenayah dan usaha pendakwaan tidak mempunyai merit, mahkamahlah yang memutuskan sebagai fungsi kehakiman di bawah Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan.


 Kuasa pemberhentian Peguam Negara ini berpotensi menggoyahkan keyakinan orang ramai dan pelabur Malaysia terhadap kebebasan Jabatan Peguam Negara dan Badan Kehakiman daripada Eksekutif.


 Peguam Negara yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat perdana menteri kerajaan pada masa itu menjadikan tempoh jawatan ini secara perlembagaan tidak selamat.  Hal ini diakui sangat mengganggu pentadbiran keadilan.  Kebelakangan ini diperhatikan bahawa dengan setiap kerajaan baharu, Malaysia mempunyai Peguam Negara baharu, menggantikan yang telah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong semasa kerajaan terdahulu.

 Kuasa untuk menghentikan prosiding jenayah di bawah Perkara 145(3) perlembagaan persekutuan sebenarnya adalah bertentangan dengan konsep pengasingan kuasa.  Sebaik sahaja kes dimulakan di hadapan mahkamah, mahkamah mengambil alih kawalan dan pihak pendakwaan tidak seharusnya dibenarkan menarik balik atau menghentikan kes itu berdasarkan kehendak dan khayalannya, tetapi, harus menyerahkan perkara itu kepada mahkamah untuk memutuskan sama ada terdapat alasan untuk  kes ditarik balik atas hujahan oleh peguam bela.


 Apabila permohonan dibuat untuk menarik balik atau menghentikan prosiding jenayah, pihak pendakwaan mempunyai kewajipan dan hak untuk membantah permohonan yang dibuat.


 Parti Bumi Kenyalang(PBK) oleh itu, menyeru Parlimen untuk menghapuskan kuasa yang termaktub dalam Perkara 145(3) perlembagaan persekutuan, untuk memulakan dan menghentikan atau menarik balik prosiding jenayah di mahkamah oleh pendakwa raya.  Kuasa budi bicara ini baru-baru ini menyaksikan banyak kes berprofil tinggi yang melibatkan ahli politik yang berkuasa dan beberapa tokoh masyarakat bebas.

 Kuasa untuk memulakan prosiding jenayah sepatutnya terletak pada agensi penyiasat, bukan Peguam Negara kerana agensi penyiasat tidak mahu kerja mereka menjadi sia-sia apabila kes dengan bukti kukuh tidak didakwa jika pendakwa raya menggunakan budi bicaranya untuk tidak mendakwa kes itu.


 Pejabat Pengarah Pendakwaan Awam juga perlu wujud, yang tugasnya selain menasihati agensi penyiasat undang-undang dan bukti yang dikumpul juga harus merangkumi kuasa untuk mendakwa kes itu sebaik sahaja kes itu dimulakan di hadapan mahkamah.  Sekali lagi, menghentikan atau meneruskan sesuatu kes terletak pada badan kehakiman dan bukannya Pengarah Pendakwaan Awam.


 Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi negara, dan oleh itu ia mesti mengekalkan ketuanannya walaupun ia memerlukan pindaan untuk menyesuaikan diri dengan senario sosio-ekonomi dan geo-politik semasa.


 Undang-undang tertinggi negara adalah cerminan dan peringatan yang sebenarnya kepada dunia pada umumnya tentang apa yang Malaysia maksudkan sebagai tempat perlindungan yang selamat dan terjamin untuk rakyatnya, pelabur asing dan mereka yang ingin menjadikan Malaysia rumah kedua mereka.#

Voon Lee Shan, seorang peguam dari Sarawak, adalah juga Presiden Parti Bumi Kenyalang
 

No comments:

Post a Comment

Search This Blog