Top posts

Featured Posts

Anwar memperlahan dana pembangunan Sabah ?



 Daniel John Jambun, 31-8-2023

 

 ANWAR Ibrahim telah memperlahankan dana untuk Sabah; khuathir dana akan dicuri seperti yang berlaku dalam skandal Jabatan Air Sabah.

 Pemimpin Sabah harus memulangkan dana yang dicuri, dan berjanji akan menggunakan dana Persekutuan dengan betul.

 Adalah jelas, berdasarkan kenyataan Ketua Menteri, bahawa kerajaan Persekutuan tidak mengeluarkan dana tepat pada masanya untuk projek pembangunan atau tidak mengeluarkan dana langsung.

 Pada akhir tahun ini, kerajaan Persekutuan akan mengatakan bahawa "dana yang tidak digunakan" mesti dikembalikan kepada Kementerian Kewangan Persekutuan.

 Ini adalah percanggahan dari segi istilah.

 "Penemuan yang tidak digunakan" hanya boleh dikembalikan jika diterima.  Anda tidak boleh memulangkan "dana yang tidak digunakan" jika tidak diterima.

 Kerajaan Sabah baru-baru ini berkata bahawa Tabung Amanah akan ditubuhkan dengan "dana yang tidak digunakan".  Sekali lagi, ini tetap bercanggah dari segi istilah.  Tabung Amanah tidak boleh ditubuhkan dengan "dana yang tidak digunakan" jika tidak diterima.

 Kerajaan Sabah harus memberitahu Anwar Ibrahim bahawa Tabung Amanah akan ditubuhkan dengan "dana yang tidak diterima".

 Amat meragukan bahawa Anwar akan menyerahkan "dana yang tidak diterima" untuk Tabung Amanah.  Dia mungkin tidak mempunyai wang.  Jika dia ada, ia adalah kes tidak mahu memenuhi komitmen kewangan kepada Sabah.

 Kerajaan Sabah sepatutnya memberitahu rakyat cerita sebenar mengenai dana pembangunan daripada kerajaan Persekutuan.

 Begitu juga, IDS melakukan banyak kajian projek.

 Kajian-kajian ini mengumpulkan habuk di suatu tempat di rak kerajaan.

 Walaupun diluluskan, tiada dana dikeluarkan daripada kerajaan Sabah dan Persekutuan.  Kerajaan Sabah tidak mempunyai wang untuk projek IDS.  Kerajaan Persekutuan mungkin tidak mahu membiayai projek yang dikenal pasti oleh kajian IDS.

 Peringatan lembut untuk kerajaan GRS supaya bersungguh-sungguh meneruskan pembatalan perintah yang dikeluarkan oleh Yang di Pertuan Agong berhubung dengan PU(A)119/2022 bagi membolehkan kerajaan Sabah menuntut haknya seperti yang diperuntukkan di bawah Perkara 112C;  hak asasi Sabah yang perlu dibayar sejak 1974.

 Kerajaan Persekutuan sepatutnya menjalankan Kajian Kedua di bawah Perkara 112(D) pada tahun 1974 tetapi diabaikan atas sebab yang paling mereka ketahui dan menyebabkan Sabah kerugian besar dan kehilangan peluang dari 1974 hingga 2022.

 Bagi 40%, tiada harapan!


Daniel John Jambun adalah Presiden Borneo's Plight in Malaysia Foundation

No comments:

Post a Comment

Search This Blog