Top posts

Featured Posts

Bukan duit atok kamu.. Wang rakyat milik rakyat, jangan paksa ikut parti kamu baru bantu.. ulas dua aktivis ada YB bantu ahli partinya saja





            Aktivis Kanul Gindol dari Kota Belud


Berikut Kenyataan penuh dua aktivis berkenaan..
22 Januari 2024


Kanul Gindol
Pengerusi
Inisiatif Gindol untuk Masyarakat Madani Borneo 
&
Daniel John Jambun
Presiden
Yayasan Penderitaan Borneo di Malaysia (BoPiMaFo)

         Aktivis Daniel John Jambun dari Inanam

*PERLAKUKAN SEMUA SAMA APABILA BERURUSAN DENGAN DANA AWAM, INI BUKAN DUIT DATUK ATAU NENEK ANDA, AKTIVIS BERITAHU YBS SABAH YANG INSIST MENGGANTI ALLEGIANS SEBAGAI SYARAT BANTUAN*


1. Kami telah menerima laporan lisan dan juga melihat pelbagai aduan di media sosial bahawa beberapa pemimpin Sabah masih mengamalkan taktik victimisasi lama yang sudah ketinggalan zaman di mana hanya mereka dari parti politiknya akan mendapat bantuan tertentu daripadanya.

2. Mereka memaksa orang untuk menyertai parti mereka terlebih dahulu agar lebih mudah mendapatkan bantuan atau dana dari pejabat mereka sebagai wakil rakyat terpilih atau tokoh penting dengan peranan dalam kerajaan semasa.

3. Lelaki dan wanita mereka bergerak "memberi nasihat" kepada rakyat jika mereka ingin mendapatkan bantuan dari YBs, mereka harus menukar kesetiaan kepada parti politik semasa YBs tersebut.

4. Ini sepatutnya tidak berlaku. Pertama, YBs atau menteri ini ada di sana untuk membantu setiap rakyat tanpa mengira perbezaan politik, bangsa atau agama. Kedua, dana awam yang didistribusikan oleh menteri atau YBs ini milik rakyat pada umumnya, bukan duit datuk atau nenek YBs.

5. Taktik-taktik tidak etika ini adalah penyalahgunaan kuasa, bersifat diktatorial, kurang pengetahuan dan hormat terhadap sistem demokrasi, mentaliti feudal, dan meletakkan rakyat dalam risiko.

6. Kami ingin tahu pendirian kerajaan negeri semasa terhadap tren ini, yang dilaporkan kuat di bahagian utara Sabah, tetapi kami percaya berdasarkan laporan, ia juga meluas di tempat-tempat lain di Sabah.

7. Ini juga merupakan bentuk rasuah, dan oleh itu, SPRM/MACC boleh dan sepatutnya menyiasat di mana-mana laporan sedemikian ditekankan.

8. Kami tahu bahawa kerajaan boleh melakukan apa sahaja yang diinginkan, walaupun di atas kertas, kecuali dibatasi oleh mahkamah. Mantera Sabah Sarawak, "Siapa Menang, Kami Sokong" (Siapa pun menang di Putrajaya, kami sokong) adalah berkaitan.


Terima kasih.



Ditandatangani
KANUL GINDOL
012 885 6465

DANIEL JOHN JAMBUN
010 878 6934

No comments:

Post a Comment

Search This Blog