Top posts

Featured Posts

Bishop kecam pemimpin dalam Kabinet Sabah kerana membisu

Goh Kay Pheng
NABAWAN : Buat pertama kalinya, seorang bishop Katolik menyertai rakyat bawahan mengecam pemimpin Kristian yang berdiam diri terhadap "ekstremis politik Islam yang mensasarkan penduduk miskin di pedalaman negeri berkenaan untuk diIslamkan."

Bishop Datuk Cornelius Piong dalam ucapannya di hadapan lebih 24,000 etnik Murut berkata, sikap berdiam diri mereka sekarang samalah seperti ketika rejim Ketua Menteri Sabah dulu, Tun Mustapha Harun, yang mengumumkan polisi "satu bahasa, satu budaya, dan satu agama" pada 1 Ogos 1972.

“Pemimpin politik yang kita pilih, walaupun 'anak negeri' dan beragama Kristian, mereka membisu," kata Piong sebagai dipetik portal berita Malaysian Insider hari ini.

Beliau berkata, ketika pindaan dibuat terhadap Perlembagaan Negeri dulu untuk menjadikan Islam agama negeri, mereka juga turut membisu.

"Kita setuju Islam agama Persekutuan dan bukannya untuk Sabah, dan bahawa Malaysia akan sentiasa menjadi negara sekular,” katanya.

Piong berkata, kesannya hari ini selepas 42 tahun satu bahasa, satu budaya dan satu agama, anak negeri dilayan seperi rakyat kelas kedua di negeri sendiri.

"Ini sejarah kita, sejarah mengkhianati rakyat.

"Jika kita lupa, kita khianat masa depan kita," katanya.

Piong, berbangsa Kadazan dan biskop Bumiputera pertama di Malaysia turut memberi amaran kepada penganut Kristian di negeri tersebut.

Beliau berkata:"Musuh bukan sahaja di depan kita, tetapi dalam kalangan kita."

Piong bagaimanapun berkata, "musuh" yang dimaksudkannya bukanlah saudara Islam yang hidup bersama mereka sejak beberapa generasi.

Katanya, beliau merujuk kepada kumpulan di Semenanjung yang didakwa terlibat dalam pengislaman beberapa penganut Kristian sejak beberapa bulan lalu.

"Jelas elemen ekstremis politik Islam mensasarkan rakyat Sabah yang miskin untuk diislamkan.

Piong berkata, perkara itu menjadi racun kepada hubungan Islam dan Kristian Sabah.

Katanya, mamangkis adalah untuk "menghadapi cabaran yang dihadapi gereja yang dibawa oleh ekstremis politik Islam dan bukan menyemai benih kebencian terhadap Islam dan kerajaan.

"Kita di sini untuk menghimpunkan orang ramai terhadap ancaman kepercayaan kita.

"Kita tidak membuat tuntutan. Kita hanya meminta mereka menghormati apa yang termaktub dalam Perlembagaan dan hak asasi manusia untuk mengamalkan agama tanpa campur tangan negeri.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog